از پل سیدخندان تا میدان رسالت ترافیک بسیارسنگین است. عرض کم بزرگراه و تعداد خودروهای شخصی که بیشترشان تکسرنشین است، بر کندی ترافیک افزوده است. قرار است خط پنج اتوبوسهای تندرو در این بزرگراه احداث شود و پایانه علموصنعت را به شهرک المپیک در غربیترین نقطه تهران متصل کند. این روزها که مسیرویژه اتوبوسهای تندرو در باند غربی این بزرگراه حد فاصل میدان آرژانتین تا میدان رسالت احداث شده، بر ترافیک این محدود افزوده است. خودروهای تکسرنشین در ترافیک کند بزرگراه رسالت، عجولتر بهنظر میرسند. اشتیاق عجیب رانندگان برای تصاحب یک متر فضای باز جلو به مشاجره منتهی میشود. اما این روزها، آخرین روزهایی است که بزرگراه رسالت، در انتظار راهاندازی خط اتوبوسرانی تندرو است. این سؤال که بعد از راهاندازی اتوبوس تندرو در این بزرگراه، آیا از حجم خودروهای شخصی کم خواهد شد؟ را بسیاری از شهروندان پاسخ میگویند؛ کسانی که هر روز از این مسیر تردد میکنند. در میان سخنان شهروندان، نظرات مثبت و منفی را میتوان یافت. نظراتی که شاید بتواند برای مدیران و دستاندرکاران نیز قابل استفاده باشد.
آرامش بیشتر و تنش کمتر
روبهروی بوستان مینا، یک خودروی پلیس کنار بزرگراه متوقف مانده و دو پلیس راهنمایی و رانندگی در حال هدایت رانندگان هستند. آنها گاهی خودرویی را به کنار هدایت میکنند و بهدلیل اینکه وارد محدوده زوج و فرد شده، از او مدارک میخواهند و به تعبیر خود میخواهند در مورد او اعمال قانون کنند. کمی آنسوتر دو خودرو بهدلیل اینکه راه همدیگر را بستهاند، در حال مشاجرهاند. پلیس به آنها اشاره میکند که زودتر حرکت کنند تا صدای بوق خودروهای پشت سرشان قطع شود. آنها نیز بلافاصله پس کمی مشاجره دوباره سوار خودرو شده و به راهشان ادامه میدهند. ح اسدی، راننده یک خودرو تکسرنشین است. او پشت فرمان یک خودرو نشسته و پس از مشاجره با راننده خودروی کناریاش به درخواست پلیس راهنمایی و رانندگی توقف میکند.
هنگامی که از او میخواهم دلیل مشاجره را بگوید، با بیحوصلگی از رانندگی بد دیگران شکایت میکند.نظرش درباره راهاندازی خط پنج اتوبوسهای تندرو میپرسم. پاسخ میدهد: برای راهاندازی این خط، یک لاین از بزرگراه را برای عبور اتوبوسها بستهاند و عرض بزرگراه کمتر شده است. او میگوید: قبلا این بزرگراه ترافیک داشت اما حالا ترافیک آن بیشتر شده است. البته اگر اتوبوس تندرو راهاندازی شود، بهاحتمال زیاد خیلی از افراد مانند من که با خودروی شخصی به محل کارمان میرویم ترجیح میدهیم که از اتوبوس استفاده کنیم. چرا که در آن صورت هم هزینه استهلاک خودرو نخواهیم داشت هم اینکه با اعصاب راحتتر به سر کار میرویم. از اسدی میپرسم، درصورتی که اتوبوس تندروی خط پنج راهاندازی شود، آیا باز هم با خودروی شخصی به سر کار میرود یا نه؟ وی پاسخ میدهد: محل کار من در بلوار کشاورز است. اگر این سامانه راهاندازی شود، مسلما ترجیح میدهم که با این سامانه تردد کنم.
دقت بیشتر در راهاندازی خط BRT
تاکسیهای بسیاری در ضلع شمالی میدان رسالت در ایستگاه تاکسیها صف کشیدهاند تا مسافران را سوار کنند. به جمع آنها میروم. یکی از رانندگان تاکسی است که از ترافیک بزرگراه رسالت، بهویژه بعد از جداسازی مسیر اتوبوسهای تندرو شکایت میکند. او میگوید: قبلا از میدان رسالت تا میدان آزادی 20دقیقهای میرفتیم. الان با جداسازی مسیر خط اتوبوسهای تندرو گاه تا یک ساعت در مسیر میمانیم. بیشترین ترافیک هم در محدوده میدان رسالت تا میدان آرژانتین است. وی از سامانه اتوبوسهای تندرو بهعنوان یک سامانه خوب یاد میکند و میگوید: این سامانه در مسیرهایی مانند، ولیعصر و انقلاب خوب بوده و مردم خیلی خوب از آن استقبال کردهاند. اما راهاندازی اتوبوس تندرو در بزرگراه رسالت، باید با دقت بیشتری انجام میشد. چرا که با اختصاص یک لاین به اتوبوسها، عرض بزرگراه کم و ترافیک در این مسیر نیز بیشتر شده است. وی دلیل دیگری هم برای مخالفتش دارد. این راننده تاکسی میگوید: بزرگراه رسالت در محدوده زوج و فرد قرار دارد. اما ارادهای برای کنترل این محدوده وجود ندارد. چند دوربین در مبادی ورودی این مسیر نصب کردهاند اما انگار این اقدام پاسخگو نبوده است.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی که وارد بحث میشود، میگوید: اساسا شهرداری تهران خیلی به تاکسیرانان توجه ندارد. او میگوید: با جداسازی بخشی از بزرگراه رسالت و اختصاص آن به اتوبوسهای تندرو مشکلات تاکسیرانان بیشتر شده است. وی میگوید: از آنجا که عرض بزرگراه کمتر شده و خودروهای شخصی هم بیتوجه به طرح زوج و فرد، در این محدوده حرکت میکنند، ترافیک این بزرگراه بسیار سنگین شده است. دستکم شهرداری میتواند با اختصاص مسیر اتوبوسهای تندرو به اتوبوسها و تاکسیها، باعث گسترش حملونقل عمومی شود وگرنه راهاندازی این مسیر بیشتر باعث بروز ترافیک میشود.
دقت بیشتر در راهاندازی خط BRT
تاکسیهای بسیاری در ضلع شمالی میدان رسالت در ایستگاه تاکسیها صف کشیدهاند تا مسافران را سوار کنند. به جمع آنها میروم. یکی از رانندگان تاکسی است که از ترافیک بزرگراه رسالت، بهویژه بعد از جداسازی مسیر اتوبوسهای تندرو شکایت میکند. او میگوید: قبلا از میدان رسالت تا میدان آزادی 20دقیقهای میرفتیم. الان با جداسازی مسیر خط اتوبوسهای تندرو گاه تا یک ساعت در مسیر میمانیم. بیشترین ترافیک هم در محدوده میدان رسالت تا میدان آرژانتین است. وی از سامانه اتوبوسهای تندرو بهعنوان یک سامانه خوب یاد میکند و میگوید: این سامانه در مسیرهایی مانند، ولیعصر و انقلاب خوب بوده و مردم خیلی خوب از آن استقبال کردهاند. اما راهاندازی اتوبوس تندرو در بزرگراه رسالت، باید با دقت بیشتری انجام میشد. چرا که با اختصاص یک لاین به اتوبوسها، عرض بزرگراه کم و ترافیک در این مسیر نیز بیشتر شده است. وی دلیل دیگری هم برای مخالفتش دارد. این راننده تاکسی میگوید: بزرگراه رسالت در محدوده زوج و فرد قرار دارد. اما ارادهای برای کنترل این محدوده وجود ندارد. چند دوربین در مبادی ورودی این مسیر نصب کردهاند اما انگار این اقدام پاسخگو نبوده است.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی که وارد بحث میشود، میگوید: اساسا شهرداری تهران خیلی به تاکسیرانان توجه ندارد. او میگوید: با جداسازی بخشی از بزرگراه رسالت و اختصاص آن به اتوبوسهای تندرو مشکلات تاکسیرانان بیشتر شده است. وی میگوید: از آنجا که عرض بزرگراه کمتر شده و خودروهای شخصی هم بیتوجه به طرح زوج و فرد، در این محدوده حرکت میکنند، ترافیک این بزرگراه بسیار سنگین شده است. دستکم شهرداری میتواند با اختصاص مسیر اتوبوسهای تندرو به اتوبوسها و تاکسیها، باعث گسترش حملونقل عمومی شود وگرنه راهاندازی این مسیر بیشتر باعث بروز ترافیک میشود.
جلوگیری از کندی حرکت
احمد بهرامی یکی از ساکنان محدوده میدان رسالت است. مسیر اصلی او برای رفت و آمد بزرگراه رسالت و به تعبیر خودش از مسافرانی است که همیشه میدان رسالت و بزرگراه رسالت، مبدا و مقصد سفرهای شهریاش است. وی از ترافیک سنگینی که این روزها در محدوده میدان و بزرگراه رسالت اتفاق میافتد ابراز گلایه میکند و میگوید: قبلا، صبحها در مسیر رفت ترافیک سنگین وجود داشت و مسیر برگشت چندان ترافیک سنگینی نداشت. الان در طول ساعات مختلف روز، شاهد بروز ترافیک سنگین در کل مسیر هستیم. بهرامی در ادامه راهاندازی سامانه اتوبوسهای تندرو را یک اقدام مناسب میداند و میگوید: البته بهنظر میرسد با راهاندازی این سامانه، تا حد زیادی مشکل تردد حل شود و بهتدریج شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی در این مسیر باشیم و در نتیجه ترافیک نیز کمتر شود.
وی میگوید: اکثر شهروندان مسیر سفرشان به سمت غرب تهران است. در نبود یک سامانه حمل و نقل عمومی مناسب، آنها مجبور هستند که از خودروهای شخصی استفاده کنند. شاید به همین دلیل است که هماکنون شاهد ترافیک سنگین در این بزرگراه هستیم. هنگامی که از بهرامی در مورد استفاده از سامانه اتوبوسهای تندرو میپرسم پاسخ میدهد: تاکنون کمتر از این سامانه استفاده کردهام. اما همان استفاده اندک هم برایم راضیکننده بوده است. بهگفته بهرامی هنگامی که این بزرگراه به تقاطعهای همسطح میرسد، تعداد زیاد این تقاطعها موجب کندی حرکت این اتوبوسها و نارضایتی احتمالی استفادهکنندگان از این سامانه را باعث میشود.به گفته وی بهتر است مسئولان نسبت به افزایش سرعت اتوبوسها اقدام کنند و از کندی حرکت این سامانه در بزرگراه رسالت جلوگیری کنند. در این صورت میتوان امیدوار بود که تعداد بیشتری از شهروندان تشویق به استفاده از آن شوند و باعث کاهش تردد خودروهای شخصی در خیابانهای شهر شود.